Bygga ut eller om?

Tänk på att kontakta styrelsen om du har tankar på att bygga ut eller om, tex renovera badrum eller kök. Du måste ha skriftlig tillstånd.

Att tänka på är att ansvaret kan övergå från föreningen till dig själv. T.ex om du sätter in fönster eller dörr i garaget. Eller om du tar bort ett element och sätter in golvvärme. Då övergår ansvar för underhållet på dig själv.  Kom ihåg att informera ev ny ägare vad som ändrats och därmed inte är föreningens ansvar längre.

Om ni planerar att renovera badrummet, kontakta styrelsen. Föreningen står för kostnaden vad avser "säker vatten". Kostnaden måste godkännas i förväg av styrelsen. Föreningen bidrar med 20.000 sek om du ansöker och styrelsen godkänner.

Renoveringar måste uppfylla alla krav som framgår av stadgarna och byggkrav.

Anlita hantverkare? Kolla behörigheten!

Om du anlitar en hantverkare för ombyggnation, tänk på att begära "ansvarsbevis".

Elektriker: På elsäkerhetsverket.se kan du kontrollera om hantverkaren är en behörig elektriker.

Rörmokare: På Sakervatten.se hittar du godkända VVS-montörer.

Golvläggare av plastmattor: Godkända företag hittar du hos Golvbranschens våtrumskontroll (GVK).

Målare av badrum: Hos Måleribranschens våtrumskontroll (MVK) hittar du målare med rätt behörighet för att måla i badrum.

Våtrumsinstallatör: Fråga hantverkaren efter våtrumsintyg.

Plattsättare: Hos Byggkeramikrådet (BKR) hittar du godkända företag som kan kakla om ditt badrum.

Snickare: Fråga hantverkaren efter yrkesbevis.

Renovera själv?   Ta reda på vad som gäller!

Det finns många regler som måste följas för att uppfylla kraven i stadgarna och övriga byggnormer. Om du är osäker kontakta styrelsen, annars kan det tyvärr bli dyrbart att återställa ett felaktigt genomfört arbete.